علت های نوسان زیاد رتبه بندی گوگل چیست ؟

علت های نوسان زیاد رتبه بندی گوگل چیست ؟

از دغدغه‌ های صاحبان سایت‌ها، کنترل رتبه در نتایج سرچ گوگل و تلاش برای تثبیت و حفظ آن است اما گاه اوضاع مناسب نیست و شاهد نوسان در رتبه‌بندی گوگل هستیم.

چه چیز باعث می‌شود که رتبه‌ بندی گوگل تا این حد پرنوسان و متغیر باشد؟

دیدن نوسان در رتبه بندی گوگل، باعث شده تا تقریباً تمام صاحبان سایت‎ها و صفحات حتی موفق نیز در مورد این مسئله با نگرانی و دغدغه روبرو شوند. آیا شما نیز نوسانات زیادی در رتبه‌بندی گوگل خود می‌بینید؟ در ادامه ما چند نکته برای درک این شیرجه‌زدن‌ها و بالا آمدن‌های رتبه سایت در گوگل را به شما گوشزد خواهیم کرد.

مثل همیشه انگیزه نگارش و هدف اصلی تحریر این یادداشت در مورد رتبه‌بندی گوگل ، پرسشی از سوی یکی از مخاطبان مجموعه بود. پرسش بدین شرح است: چرا اخیراً شاهد سقوط شدید رتبه سایت خود در هنگام جستجوی کلیدواژه “حمل و نقل” خودکار هستیم در حالی که ما در این کلیدواژه رتبه ششم را داشتیم؟

در عین حال این سقوط معمولاً یک نصفه روز طول کشیده و در پایان یک یا چند روز شاهد بازگشت به همان رتبه درخشان هستیم. در حالی که تیم تولید محتوای ما هیچ اقدام عجیب و بی‌ثبات‌کننده‌ای نداشته است، این می‌تواند منطقی باشد؟ نمره سئوی سایت ما در سامانه‌های (RYTE) و (MOZ) عالی است و در دو سال گذشته عملکرد یکنواختی داشتیم.

با در نظر داشت تمام این موارد آیا علت منطقی برای این نوسانات شدید رتبه‌بندی گوگل وجود دارد؟

کسی نمی‌تواند منکر پرنوسان و شناور بودن رتبه‌بندی گوگل شود اما این اصلاً ناشی از بی‌نظمی و فاقد دلایل منطقی نیست. انجام طیف وسیعی از بروزرسانی‌ها در الگوریتم‌های گوگل؛ تا حد زیادی مایه سردرگمی و درگیر شدن تیم‌های مختلف تولید محتوا و سئو شده است اما این نوسانات رتبه‌بندی گوگل در نوع خود جالب و نسبت به سایرین قدری متمایز است. ما نیز با پایش مستمری که نسبت به برخی از کلیدواژه‌ها و صنایع داریم، تا حد زیادی متوجه این نوسانات شدید و نگران‌کننده شدیم.

اما اساساً قصد داریم تا تلاشی برای توجیه این موضوع بر مبنای الگوریتم‌ها داشته باشیم و سایت‌هایی را برنده یا بازنده اعلام کنیم زیرا این کار پیش‌تر انجام شده است. در مورد این سایت خاص و پرسش مشتری نیز باید در پاسخ گفت که بدون در نظر داشتن تمام جزئیات دقیق سایت، نظر دادن در مورد موضوع قدری سخت است اما در ادامه تلاش می‌کنیم تا برخی از موارد کلی در شناخت این نوسانات رتبه‌بندی گوگل را تشریح کنیم.

فراموش نکنید که تمام این نکات صرفاً بدون پیش‌زمینه ذهنی و بر مبنای حدسیات بیان می‌شوند؛ به همین علت نوسانات رتبه‌بندی گوگل سایت شما می‌تواند مرتبط با یکی یا حتی همه آن‌ها باشد. در ادامه پنج علت و ملاحظه اصلی در تناوب و نوسان در رتبه‌بندی گوگل را به تفصیل مشاهده خواهید کرد.

آیا این نوسانات در رتبه‌بندی گوگل واقعی هستند؟

ممکن است باعث تعجب شما شود اما در هشتاد درصد موارد مشتری که با وحشت در این مورد به ما مراجعه می‌کند، دچار ابهام شده و نوسانات را به طور غلطی شناسایی می‌کنند؛ به بیانی دیگر بدون وجود یک نوسان واقعی در رتبه‎بندی گوگل سایت، نسبت به آن بدبین شده و دغدغه دارند.

این اشتباهات می‌تواند ناشی از ضعف در ابزار تحلیل و آنالیتیکال مورد استفاده شما باشد و این اصلاً امر بعیدی نیست. پس در صورت مواجهه با این مشکل تلاش کنید تا حتماً به طور قطع از وجود نوسان مطمئن شوید و سپس به بررسی بیشتر مسئله بپردازید.

 

علت های نوسان زیاد رتبه بندی گوگل چیست ؟

چه تغییراتی ایجاد شده است؟

پس از اطمینان نسبت به صحت اطلاعات موجود درباره نوسان رتبه‌بندی گوگل ، گام بعدی بررسی و لیست کردن تغییراتی است که در سایت خود ایجاد کرده‌اید. این لیست می‌تواند انواع مختلفی از تغییرات را شامل شود. به طور مثال:

آیا تغییری در پلتفرم سایت خود ایجاد کرده یا آن را به پروتکل Https منتقل کرده‌اید؟

آیا سرور شما مدت زمانی را با کندی و خرابی روبرو بوده یا مشکلات فنی مختلفی داشته است؟

آیا اخیراً مطالبی را از سایت حذف یا به آن اضافه کرده‌اید؟

تغییری در پلتفرم سایت

لینک‌های خود را وارسی کنید

آیا اخیراً لینک ارزشمندی را از دست داده‌اید؟

گاهی اوقات از دست دادن حتی یک لینک، با توجه به ارزش بالای آن ممکن است منجر به نوسان و افت رتبه شما در گوگل شود. این مشکل چندان نادر نیست و یکی از علل راجی نوسانات رتبه‌بندی گوگل است که باید جدی گرفته شود. بخصوص هنگامی که در حال تغییر آدرس یا نقل مکان مطالب هستید، فراموش کردن یک تگ یا ساختار تغییر مسیر و ارجاع می‌تواند برای شما دردسرساز شود.

از آژانس مدیریت سایت یا تیم تولید محتوا گزارش‌های روشنی درخواست کنید.

تیم تولید محتوا یا مدیریت حوزه سئو سایت شما اخیراً چه اموری انجام داده و چه تصمیماتی داشته است؟ از آن‌ها جزئیات دقیقی را درخواست کنید؛ جزئیاتی مانند:

آیا تیم تولید محتوا بدون اجازه شما اقدام به خرید لینک کرده یا پست‌های مهم زیادی بارگذاری کرده است؟

آیا تیم تولید محتوا و سئو، کاری خارج از دستورالعمل‌های موجود و مغایر با الگوریتم‌های گوگل انجام داده است؟

آیا در به شکل دستی(Manual) تغییری در عملکردهای سایت ایجاد شده است؟

آیا سایت شما هک شده است؟

این از نظر ما چندان نادر و غیرممکن نیست که رتبه‌بندی گوگل یک سایت به عمد دچار خدشه و سقوط شود. هکرهایی که چندان خوی پرخاشگرانه و تهاجمی ندارند(هکرهای نرم) مجموعه اقدامات مختلفی را به کار می‌بندند تا سرعت پاسخگویی سایت شما را کاهش داده، پسوندهای مؤثر آن را مسدود کرده و یا تولید محتوای اسپم و هرز داشته باشند. هر یک از این اقدامات به طرز متفاوتی منجر به سقوط رتبه سایت شما و از بین رفتن اعتبار و کیفیت سئوی آن خواهد شد.

 

بررسی نهایی؛ آیا سایت شما همچنان با کلیدواژه مدنظر مرتبط است؟

اگر با وجود گذر از هر پنج مرحله ملاحظات پیشین همچنان مشکل در مورد رتبه‌بندی گوگل سایت شما پابرجا بود و در عین حال از نبود نقص‌های گفته شده اطمینان داشتید در نهایت شاید بهتر باشد با بررسی بیشتری بپذیرید سایت شما در دام تولید محتوای نامرتبط افتاده است. الگوریتم‌های گوگل همیشه برای پیدا کردن بهترین از بین بهترین‌ها طراحی شده‌اند و حتی با وجود برخی از خطاهای جزئی، همچنان در انجام این کار موفق هستند.

اگر به هر علتی سایت شما با افت شدیدی در رتبه‌بندی گوگل روبرو شده است شاید باید یک گام عقب رفته و سیاست‌های تولید محتوا و سئوی خود را مورد بازنگری قرار دهید. گاهاً به طرز عجیبی و به طور ناخواسته و ناگهانی از خط مشی تولید محتوا دور شده و از میزان اثرگذاری پست‌ها در اخذ رتبه مناسب هر کلیدواژه کاسته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

هشت + چهارده =

فهرست مطالب